Türkiye’de Oyun ve Animasyon Teknolojileri

Temmuz 26, 2010

[Aşağıdaki yazı, benim tarafımdan Bilkent IEEE Öğrenci Kolu’nun Teknoloji 101 adlı e-dergiye yazılmıştır. Tarihi: 2 Aralık 2009]


videogames

DOTA, Pro Evolution Soccer, Age of Empires, Star Wars ve daha birçoğu. Bunlar hemen herkesin hayatlarında yer kaplayan bilgisayar ve konsol oyunları, kısacası eğlence sektörünün en önemli parçaları. Bu oyunlar yüzünden bilgisayar başında geçen saatler ve sonrasında uzun süre oyunun etkisinde kalma da cabası. Artık gelişen teknoloji sayesinde görsellik açısından gerçekleriyle birebir oyunlar piyasaya çıkmaya başladı. Oyun teknolojileri ile oyunların birbirlerine bağlı gelişmesi, her iki ikisinin de ilerlemesine büyük bir ivme kazandırdı.

videogamesPeki ya siz, kendi tasarladığınız ve popüler olacak oyunların olmasını istemez misiniz? Sizin de bir parçası olduğunuz bir bilgisayar veya konsol oyununun dünya çapında beğenilerek oynandığını görmek… Bu bir hayal olarak gözükebilir sizlere, ancak oyun geliştiricileri, hayallerini gerçeğe dönüştürmeye çalışan kişilerden başkası değildir. Her biri bilgisayar ve konsol oyunları oynayarak, animasyonlar izleyerek kendini bu alanda geliştirmiş kişilerdir.

atom

Oyun ve animasyon alanında girişimler Türkiye’de yeni yeni başladı ve hızla büyüyor. Bu alanda yetenekli oyun ve animasyon geliştiricilerini desteklemek amacıyla kendini bu alanda geliştirmek isteyen herkese kapısı açık olan kuluçka merkezleri açılmaya başladı. Bunların en iyi örneği olarak ODTÜ Teknokent bünyesinde açılan ATOM (Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi) gösterilebilir. ATOM, bu alanda çalışma yapmak isteyen girişimcilere “ön-kuluçka merkezi” kurma fırsatı sunuyor. Peki nedir ön-kuluçka merkezi? Ön-kuluçka sistemi geliştiricilere ve potansiyel girişimcilere bir grup içinde iş fikirlerini ve projelerini hayata geçirme fırsatı sunarken, aynı zamanda iş dünyasında yer bulmak adına gereken deneyim ve yönlendirmeyi sağlıyor. Ön-Kuluçka yapısının temel amacı üretilen yaratıcı fikirlerin kaybolmasını önlemek ve bu fikir ve projelerin deneyim ile yatırıma dönüşmesini sağlamak.

Peki bu merkezlerde neler gerçekleştiriliyor derseniz, dijital oyun ve animasyon alanlarında girişimciliği teşvik ediyor ve yeni teknoloji tabanlı şirketler yaratıyorlar; kalifiye insan kaynağını sektörün farklı ihtiyaçlarına uygun bir şekilde eğitiyorlar. Bunların yanı sıra oyun geliştirme ve animasyon üzerine toplumsal bilinci arttırmaya yönelik çalışmalar yapmak, geliştiriciler arasında disiplinlerarası uyum ve bilgi paylaşım kanalı kurmak ve potansiyel uluslararası ortaklarla işbirliğine yönelik fırsatlar yaratmak da temel amaçları arasında yer alıyor.

ATOM’a her gittiğimde sürekli aklıma aynı soru geliyor: “Acaba ben de mi burada çalışsam?”. Gerçekten mükemmel ve rahat bir çalışma ortamı var. “Şu iş ne zaman bitecek?” diye çıkışan bir müdürünüz veya sıkıcı bir ofis ortamı yok. İş yerlerinde çalışanlar boş vakit olsa da kendimizi dışarı atsak diye beklerken, burada herkes dev projektörlerle ve konsollarla oyun başında sevdiği işi yapıyor.

ATOM, Türkiye’deki oyun ve animasyon üzerine çalışan ilk ve tek ön-kuluçka merkezi diyoruz ancak yeni gelişmekte olan bu sektörde çalışanların kendilerini ispatlama şansları ne kadar yüksek? Yaptıkları çalışmalarla ne kadar başarılı olabilirler ki? Bu sorular kafanızı kurcalıyorsa birkaç örnek vermek de fayda var. Dünyaca ünlü bilişim firmalarından oyun geliştiricilerine sağlanan yüzbinlerce dolar destekten, dünyaca ünlü eğitmenlerden bu alanda verilen eğitimlerden ve çalışanların yakaladığı başarılarla adını sadece Türkiye’de değil dünyada da duyuran Türk oyun ve animasyon geliştiricilerden bahsediyoruz. Oyun ve animasyon geliştirme kuluçka merkezindeki çalışanlar yakaladıkları başarılar sayesinde dünya oyun teknolojileri alanında ENler arasında yerini alıyorlar.

Kafalarda oluşan sıradaki soruyu tahmin edebiliyorum. “Diyelim kendimi ispatladım, başarılı çalışmalar yaptım ve kendi işimi yapmak istiyorum.” veya “Kuluçka nereye kadar? Kabuğumdan dışarı çıkmak istiyorum”. Eğer ciddi işler yapabilecek duruma geldiyseniz ve kendinizi ispatladıysanız, size sunulacak imkanlar çok fazla. Örneğin, Sanayi Bakanlığı’ndan aldıkları 100.000’er TL’lik destekle ortaya çıkan 3 şirket var. Bunlar: Venom Artworks, Zinek ve Lama Productions. Hepsi ön-kuluçka merkezlerinde kendilerini ispatladıktan sonra kendi işlerine başlamışlar ve alanlarında çok başarılı projelere imza atıyorlar. Bu şirketlere göz atarsak:

Lama Production

lama

Lama Prodüksiyon ağırlıklı olarak 3D animasyon, görsel efekt ve etkileşimli uygulamalar üzerine çalışan bir prodüksiyon firmasıdır. Diğer prodüksiyon firmalarından farklı olarak, Lama Prodüksiyon, arge konusunda da kendini geliştirmeyi ve uzun vadede Türkiye’de sektöre yön veren animasyon firmaları arasında yerini almayı hedeflemektedir. Lama Produksiyon, şu anda Turkcell Davranış Yetkinlikleri Modeli (13 dakikalık uzaktan eğitim paketi), Milli Eğitim Bakanlığı “Pasak ile Yunak” Projesi (18 dakikalık eğitsel animasyon filmi), “Çanakkale Savaşı Oyunu Projesi” ve Sanayi Bakanlığı Girişimi olan “Lamax Hareket Yakalama ve Analizi” başlığı altında dört projeyi eş zamanlı olarak yürütmektedir.

canakkale

Venom ARTWORKS

venomartworks

Venom ARTWORKS, alternatif dünyalar, rol yapma oyunları, reklam ve tanıtım oyunları ile gündelik oyunlar, iphone ve mobil cihazlar için uygulamalar geliştiren bir firmadır. Bunların yanında konsept tasarım, illustrasyon, programlama ve oyun tasarımı üzerine de destek vermekte ve çalışmaktadır. Şu anda kendi alanında yenilikleri bulunan “Dragon Strike: The Deckwars” isimli devasa online kart oyunu projesi ile iphone ve PC için gündelik oyun ve uygulamalar üzerinde çalışmaktadırlar.

hydra

Zinek

zinek

Zinek Yazılım Evi ve Oyun Stüdyosu oyun ve simulasyon motoru geliştiren ve faaliyetlerini Türkiye’de gerçekleştiren bir grup. Ana grup motoru geliştirirken, kendi bünyelerinde kurdukları alt gruplar ise bu motoru kullanarak oyun ve simulasyon geliştiriyorlar. Motor, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından hibeyle destekleniyor. Zinek Motoru FPS, TPS ve Isometric türlerini desteklemekte ve bununla beraber simulasyon geliştirmek isteyenler firmalar için ideal bir temel hazırlamaktadır.

zinekengine

Umarım Türkiye’de Oyun ve Animasyon üzerine ciddi anlamda neler yapılabildiğini anlatabilmişimdir. Bu işin ne kadar eğlenceli ve ne kadar önemli olduğunu, bu sektörün ne kadar büyük bir ivmeyle yükseldiğini örneklerle görmekteyiz. Bu alandaki önyargıları bir kenara bırakmanın ve hayallerin peşinden koşma vakti geldi. Siz de ilgilendiğiniz oyun ve animasyon teknolojileri üzerine kendinizi geliştirebilirsiniz. Yıllardır beğeniyle takip ettiğiniz oyunlar, animasyonlar ve bu konudaki hayalleriniz ATOM sayesinde gerçeğe dönüşebilir. Unutmayın: Hayal edebilirseniz gerçeğe dönüştürebilirsiniz. İnternetin yaratıcısı olan Vinton G. Cerf’in dediği gibi “Eğer birşeyin hayalini kurabiliyorsan, onu programlayabilirsin. Hayal ettiğini programladığın zaman hayalin gerçek olur. İşte bu benim kariyerimin ve internetin oluşum sürecidir.”

C. Serkan Baydin

One Response to “Türkiye’de Oyun ve Animasyon Teknolojileri”

  1. Bulut Says:

    Çok güzel paylaşım, faydalı yazı için teşekkürler


Yorum bırakın