Viral Marketing?

Nisan 20, 2011

Bu zamanlarda çıkan THY reklamı nam-ı diğer inanılmaz evlenme teklifi ile beraber Viral video ile reklam yöntemini gündeme taşıdı.

Esasında Viral Marketing terimi eskiden beri lanse edilir, ama Türkiye’de yeni yeni ne olduğu anlaşılmaya başlandı. Viral, az maaliyet çok etki felsefesi üzerine kurulmuş, markanın herhangi bir şekilde adı geçmeden dolaylı yoldan ve internette bir virüs kadar hızlı yayılan bir pazarlama modelidir. Yurtdışında pek sık kullanılan bu modelin Türkiye’de de başarılı bir şekilde kullanıldığını görmek gerçekten güzel.

Şimdiye kadar ki başarılı viral reklamlardan bazıları:

Daha önce Bana Kitap Al, Esmeralda, ve Sütü Seven Kamyoncu videolarının ardından, “Ah Anam Lahanam” adlı video ile GittiGidiyor.com’un tanıtımı gerçekleştirilmişti.

Bu tür reklamları GittiGidiyor gerçekten başarı ile gerçekleştiriyor. Eski sevgilisinden intikam almaya çalışan Fulya’nın, erkek arkadaşı Mert’in eşyalarını sitede satacağından sayısız kere bahsediyor. Ki bence bu video Türkiye’nin en başarılı viral reklamıdır ve istatiksel olarak da dünyadaki en başarılı reklamlardan biri oldu.  1 ay içerisinde 4.750.000 tekil kullanıcı tarafından izlenilme, bir günde 67.000 civarında Facebook hayranı, 6.000’in üzerinde blog/haber sitelerine konu olan ve cevap olarak da 47 video çekilme istatistikleri ile bu işi ne kadar başarılı gerçekleştirdikleri de ortada.

Hızla gelişen internet ve sosyal ağ ortamında, reklam/tanıtım alanında sayısız olanaklar oluşuyor. Bu tür reklamlarda, daha hızlı yayılsın ve paylaşılsın diye herhangi bir marka değeri vurgulanmıyor.

Bunlardan biri istisna olarak yerini aldı viral reklamları arasında. Tam olarak viral reklam diyemiyorum çünkü video izleyenlere viral reklamın ne olduğunu, nasıl daha fazla hit aldığından bahsediyor. Ancak bunu yaparak bile yeterince başarılı bir reklam kampanyası yapmayı becerdiler. Bahsettiğim reklam Jennifer Aniston‘ın rol aldığı SmartWater viral reklamı. 

Türkiye’de herhangi bir şekilde YouTube Sensation gibi bir kavram çok kullanılmadığı için, daha çok duygusal, aile ilişkileri baz alınarak veya daha önce videoları ile başarılı olmuş kişilerle (Batesmotelpro) bu tür reklamları gerçekleştirmek çok daha avantajlı.

Viral pazarlama üzerine daha önce okumuş olduğum 4 güzel kaynağı da paylaşmak istiyorum:

  1. Controlled Infection! Spreading the Brand Message Through Viral Marketing – Harvard Business Review
  2. The Viral Marketing Dilemma –  Harvard Business Review
  3. Viral Marketing for the Real World – Harvard Business Review
  4. The Virus of Marketing | Fast Company

C. Serkan Baydin

Not : Twitter ve Facebook gibi ortamlarda ilk başta “inanılmaz romantik!” gibi yorumlar yaptıktan sonra, önceki iletisini silip “başarılı bir viral, gerçek olduğuna inanmıyorsunuz değil mi? :)” yazan arkadaşlara söyleyecek sözüm yok cidden.

2 Responses to “Viral Marketing?”

  1. miray alanlar Says:

    Güzel bir yazı olmuş viral marketingin yakın geçmişi ile ilgili..
    Kullandığın kaynaklardan sunumum için faydalandım;)


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: